X
تبلیغات

فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

آموزش ابتدایی هورامان - مزایا و معایب نظام آموزشی 6-3-3 بعد ازایجاد کلاس ششم ابتدایی
 
آموزش ابتدایی هورامان
آموزش ابتدایی

مزایا و معایب  نظام آموزشی 6-3-3  

 نظام آموزشی کشورمان از زمان شروع آموزش تعلیم و تربیت سنتی در ایران تا کنون تغییرات چشمگیری را به خود دیده  و نظام کنونی قابل مقایسه با نظامهای ابتدایی نیست ، تغییر سازنده در هر نظامی نشانه پویایی آن نظام آموزشی است و نظامهای بسته هیچ گاه نتوانسته اند به مرحله شکوفایی و هدف های غایی خود دست یابند ، بحث در مورد مزیا و معایب هر نظامی که هنوز به مرحله اجرا در نیامده خوش بینی و بدبینی هایی را به دنبال دارد ، اما نمی توان چشم بسته نیز به استقبال نظامی جدید با هدفهای جدید رفت ، این مثل آن است است که عضو یک خانواده باشی و ساختمان آن و اثاثیه را تغییر دهند و شما هیچ نقش و فعالیتی  در آن نداشته باشی ، پس ما معلمین لازم است که به جوانب مثبت و منفی این نظام جدید آگاه باشیم چون در سال تحصیلی جدید باید با آن رو به رو شویم و بتوانیم به نحواحسن آن را در آموزشگاهها اجرا کنیم.

علاوه بر قشر فرهنگی  نظام 6-3- 3 از طرف والدین و مردم عادی ، کارشناسان، برنامه ریزان مورد نقد و بررسی قرار می گیرد و ایده ها و نظرات مخالف و موافق خود را اظهار می دارند .

حال این نظرات و انتقادات تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است ، چرا باید  در مدت زمان کوتاهی و بدون در نظر گرفتن پیامد های آن انبوه طرحها   ارائه گردند  . از جمله طرح 6-3-3 ، طرح کرامت ، انس با قرآن ،طرح سبا ، طرح شنا ، طرح طناب زنی ، طرح خلاقیت ، جابر بن حیان ، طرح توصیفی و بسیاری از طرحهای دیگر .

 چون بحث ما در خصوص طرح 6-3-3 و کلاس ششم ابتدایی است ، بنابر این به پاره ای از مزایا و معایب آن می پردازیم، امید آست که مفید واقع گردد .

مزایای 6-3-3 و یاپه ششم

1- تکمیل و عملی شدن مهارتهای زندگی در پایه ششم ابتدایی با توجه به در نظر گرفتن ماده درسی مهارتهای زندگی در آن پایه .

 2-    ارشد بودن دانش آموزان پایه  ششم در مدرسه حفظ می شود .

3- اختصاص دروس تفکر و پژوهش و کار و فناوری دربرنامه  درسی  پایه ششم که لازمه زندگی امروزی و نظام آموزش و پرورش امروز است با توجه به این که هوشمند سازی مدارس سطح کشوردر حال اجراء  است مفید است .

4- ارتقای جایگاه معلمان به طوری که تعدادقابل توجهی از معلمان ابتدایی علاقه زیادی به تدریس در سطوح بالاتر مثل کلاس ششم را دارند .

5- بالا رفتن سن دانش آموزان برای ورود به مقطع بالاتر .

6- از بین رفتن خلاء بین پنجم ابتدایی و اول راهنمایی .

7-  افت تحصیلی تا حدودی کم می شود.

8-    استرس و اضطراب دانش آموزان کم می شود وبرای رفتن به مقطع متوسطه ابتدایی ، آمادگی بیشتری پیدا می کنند .

9-   در حال حاضر نیروهای آموزشی مجرب جذب دوره ی پیش دانشگاهی می شوند  ، که با اجرای این طرح امکان توزیع متعادل نیروها فراهم می شود.

10- با توجه به این که بچه ها در این سن  هنوز امادگی مواحه شدن با گروهی از معلمین را ندارند(برای هر در س یک معلم )این امر باعث بیشترین افت تحصیلی  می شد  که پایه ششم میتواند این امر را یک سال به تاخیر اندازد و دانش آموزان امادگی بیشتری پیدا کنند.

11-  سطح درو س  راهنمایی با ابتدایی خیلی نزدیک به هم نیست که پایه ششم می تواند این خلاء را پر کندو دانش اموز را اماده نماید.

12- مسولان مدارس راهنمایی بیشترین مشکلات رفتاری را با  این گروه از بچه ها دارند.

13- ششم ابتدایی پایة ای برای تقویت هدف‌های جا مانده در دوره ابتدایی است که از این لحاظ میتواند یاریگر بچه ها باشد. برای ایجاد سطوح  ابتدایی 3-3نیاز بود این اقدام صورت پذیرد

 

ب -  معایب و مشکلات اجرای طرح :

1-   1- کمبود معلم و امکانات کافی و برنامه ریزی شده در مدارس ابتدایی

2-    2- وجود معضل هم زیستی کودکان سال اول ابتدایی   با پایه ششم ابتدایی .

3-    3-نبود برنامه های مدون و کارشناسی شده برای مردودی های پایه ی اول راهنمایی سال جاری

4-   4- عدم توانایی آموزگاران و دبیران برای آموزش تعداد متنوع کتاب های درسی با مفاهیم متنوع در صورتی که با یک کلاس و یک معلم تدریس شود.

5-    5-ضعف آموزشی و جبهه گیریهای بعضی از همکاران

6-    6-تفاوت زیاد سنی دانش آموزان ابتدایی مخصوصا در مناطق روستایی و عشایری که معمولا دانش آموزان در کلاس های چند پایه و مختلط (پسر و دختر ) هستند مشکل بیشتر نمایان می شود.

7-   7-  آموزش و پرورش در کوتاه مدت امکان تامین و آموزش معلمان به ویژه برای پایه ی ششم ندارد.

8-    8- سرمایه گذاری نظام آموزش و پرورش بر روی شکل ساختار دوره ها می تواند مانعی بر سر راه تغییر محتوا باشد .

9-   9- کمبود فضای آموزشی    

10—بدون نظر خواهی قبلی وبرنامه ریزی قبلی می باشد.

11- تمایل نداشتن دانش آموزان به تحصیل در همان مدرسه چون تغییر و تحولی ایجاد نمی شود.

12-فضای زیبا سازی رده ی سنی 6تا 10 سال با نوجوانی متفاوت است

    13- اختلاف سنی ، جسمی و روحی و روانی زیاد بین پایه های ابتدایی ، پایه اول تا پایه ششم

     14 - همراهی معلمان با دانش آموزان از پایه اول تا سوم ابتدایی در عمل گاهی باعث  بروز مشکلاتی برای دانش آموزان و معلمان خواهد کرد .

15- اجرا نکردن طرح بصورت آزمایشی در منطقه ای محدود .

16- شتابزدگی بیش از حد اجرای ان

17- تدوین کتب پایه ششم ابتدایی هنوز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است،

18- از اندازه میز و صندلی و فضا و...... ودیگر ملزومات که بگذریم

شصت هزار کلاس  ششم ابتدایی از سال آینده درمدارس نیاز است

ضمنا 600000معلم (دوره دیده ضمن خدمت کتب جدید)  نیاز است

ضمن اینکه بسیاری از این مدارس به دلیل افزایش جمعیت  رتبه ی ان ها تغییر کرده وبه چارت نیروی جدید نیازمند خواهد بود که خود چند هزار نیرو را می طلبد

لطفا شما هم  ما رو راهنمایی بفرمایید 

       ج- راهکارهای بهتر شدن اجرای طرح

     1 – جدا سازی رده ی سنی   6 تا8 ساله ( پایه های اول ، دوم وسوم ) از 9تا11 ساله(پایه های چهارم ،پنجم و ششم )

2- توجیه خانواده ها و دانش آموزان

3- تخصصی شدن دروس پایه های چهارم تا  ششم ابتدایی

4 – فراهم نمودن امکانات وتامین نیروها قبل از شروع سال تحصیلی جدید

۵ -حذف سال پیش دانشگاهی یکی از مزیتهای آن است که با اجرای طرح دیگری هم می شد این کار را انجام داد.

 

۶-     اجرای این طرح و تغییریکباره ساختاردوره های تحصیلی بدون هماهنگی با اهداف

 پرهزینه ،کم فایده و زیان براست و بهتر است به رفع مشکلات ساختار فعلی بپردازیم.

لازم به ذکر است که اکثر معلمان اطلاعی از طرح و چگونگی اجرای آن نداشتند که بهتر است ابتدا معلمان به خوبی توجیه شوند و با  چگونگی اجرای طرح آشنا باشند.

 

 

 

پيوندها


آمار وبلاگ

تعداد بازدیدهای این وبلاگ:

javapix

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک
 
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو